O symultaniczno-sekwencyjnej metodzie nauki czytania

 

Z metodą symultaniczno-sekwencyjną spotkałam się na terapii logopedycznej. Logopeda zachwalała ją jako skuteczną metodę poprawy wymowy dzieci, ale również czytania.  Następnie byłam na konferencji, gdzie autorka Jagoda Cieszyńska namawiała nauczycieli do wykorzystania tej metody jako metody nauki czytania. Wskazała kilka sukcesów, które zachęciły mnie do spróbowania. Aby nie wprowadzać początkowego zamieszania w grupie 5-6-latków wykorzystywałam ją przy indywidualizacji. Gdy zauważyłam sukcesy, postanowiłam pracować tą metodą z cała grupą.

Jak to wszystkie metody wymagają od nauczyciela wiele wysiłku w szczególności podczas tworzenia pomocy dydaktycznych. Niestety jest ich mało i nie zawsze dostosowane są do nauczania w grupie.

Zanim podzielę się swoimi pomysłami i spostrzeżeniami należy opisać etapy wprowadzania liter, gdyż według autorki tej metody ma to określoną kolejność.

  • Czytanie samogłosek
  • Czytanie sylab otwartych
  • Czytanie dwóch sylab
  • Czytanie sylab zamkniętych
  • Czytanie nowych wyrazów i zdań

 

 5,697 total views,  2 views today

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *