Biało-czerwone barwy – propozycje zabaw z samogłoskami (metoda symultaniczno-sekwencyjna)

Bardzo lubię metodę symultaniczno-sekwencyjną. Mam dzieci, które dopiero rozpoczęły przygodę z przedszkolem, a więc realizuję pierwszy etap. (Aby więcej się dowiedzieć o tej metodzie zapraszam do wcześniejszych wpisów np. http://pastelowekredki.pl/blog/2018/10/31/metoda-symultaniczno-sekwencyjna-metoda-krakowska-cz-1/). Dzieci poznają samogłoski i je utrwalają.

Ponieważ jest czas przed Świętem Niepodległości, okrągłą rocznicą 100-lecia postanowiłam pomyśleć nad czymś powiązanym z tematyką patriotyczną. Wpadła mi do głowy propozycja sportowa. Sport narodowy to piłka nożna, choć ja wolę piłkę siatkową. Stworzyłam małego piłkarza,a do niego koszulka oraz piłka. Materiały można wydrukować i wykorzystać w czasie zabaw.

Moje propozycje zabaw to:

  • dobieranie takich samych samogłosek – na koszulce chłopca oraz na oddzielnej koszulce napisać samogłoski – zadaniem dzieci jest dopasowanie takich samych koszulek, z takimi samymi samogłoskami, które są narysowane na koszulce chłopca. Można dobierać w takie same pary zawodników, koszulki, zawodników do koszulki, zawodników do piłki, zawodników i koszulki i piłki
  • nakrywanie różnych  według polecenia – zadaniem jest nakrywanie koszulki  według polecenia np. połóż chłopcu koszulkę „i” itp. Tutaj jest propozycja do chłopca, który nie ma na koszulce żadnej literki. Dopiero otrzymuje ją od dzieci. Zawodnik może otrzymywać piłkę z określoną samogłoską.
  • nakrywanie różnych według własnego wyboru – zadaniem dzieci jest dobieranie do chłopca koszulki lub piłki według ich wyborów. Dzieci głośno nazywają samogłoski jakie otrzymuje zawodnik. Dzieci cieszą się, że same też mogą wybrać dla chłopca przedmioty z literkami, które znają
  • dobieranie kilku elementów – to jest propozycja, gdy dzieci opanują już samogłoski. Teraz proponujemy aby np. chłopiec „i” otrzymał piłkę „o”, a koszulkę „u”. Poziom trudności większy. Możemy dobierać do określonego chłopca jeden lub więcej elementów z różnymi samogłoskami

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A tutaj można pobrać piłki z samogłoskami   PIŁKI -samogłoski

Kotyliony to również ciekawa propozycja. Można wykorzystać je do wprowadzenia samogłosek i ich utrwalenia.

  • Gdzie jest? – Kotyliony można poukrywać w sali, a dzieci będą je poszukiwały,
  • Posegregujmy” – Takie same kotyliony dzieci segregują w odpowiednie pudełeczka, miejsca itp.
  • Takie same” – kotyliony dzieci zawieszają na tablicy, a do nich dobierają kotyliony z takimi samymi literami
  • Traf” – dzieci rzucają woreczkiem, piłeczką w kotylion z określoną samogłoską
  • Wyścigi„- dzieci w parach robią wyścigi, kto pierwszy dotknie kotylionu z określoną samogłoską
  • Zatańcz” – dzieci otrzymują różne kotyliony z literkami. Tańczą sobie przy dowolnej muzyce, a na pauzę w muzyce znajdują sobie parę z tą samą literką
  • „Co się ukryło?” – kotyliony leżą na dywanie, wierzchnią stroną do dywanu, tak aby nie było widać literek. Wybrane dziecko, wybiera kotylion, odczytuje literkę, przyczepia do tablicy, dopasowuje parę.

Pomysłów do wykorzystania jest sporo. Zamieszczam wszystkie samogłoski, aby każdy mógł wydrukować te, które potrzebuje. A pobrać można je tutaj kotyliony z samogłoskami

Miłej zabawy

 

 9,186 total views,  2 views today

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.