Metoda symultaniczno-sekwencyjna /metoda krakowska/ cz. 2

Kolejna teoretyczna część na temat metody symultaniczno-sekwencyjnej inaczej metody krakowskiej, wczesnej nauki czytania.

Pierwszy etap opisałam we wcześniejszym wpisie, zachęcam do zaglądania tutaj http://pastelowekredki.pl/blog/2018/10/31/metoda-symultaniczno-sekwencyjna-metoda-krakowska-cz-1/

Na wcześniejszym etapie dzieci poznają samogłoski, a następnie przechodzą do poznania sylab otwartych. Sylaby poznają na kolejnych paradygmatach tj.

PA PO PU PÓ PE PI PI
MA MO MU MÓ ME MI MY
BA BO BU BÓ BE BI BY
LA LO LU LÓ LE LI LY
FA FO FU FÓ FE FI FY

WA WO WU WÓ WI WY
TA TO TU TÓ TE TY TI
DA DO DU DÓ DE DI DY

To tyle podsumowując poprzednią część.

 

II etap OD SYLABY OTWARTEJ DO PIERWSZYCH WYRAZÓW

  • dzieci budują wyrazy z poznanych sylab otwartych  np. PAPE, PAPU, MAPA, MUPE. Można bawić się w układanie nazw pieska np. PAPE, w podaj mi sylaby  MA PA i odczytywanie co powstało, łączenie w pary, losowanie sylab i odczytywanie. Jest dużo możliwości, a wszystko w formie zabawy.
  • dzieci i dorośli wspólnie czytają wyrazy, które nie koniecznie mają jakiś sens, ale ćwiczą się w rozpoznawaniu sylab, można nadawać takim wyrazom sens. Bardzo kreatywny etap.
  • dzieci odczytują sylaby składające się z samogłoski i sylaby otwartej np. APA – polecam tutaj książeczki z serii Kocham Czytać.
  • następne dzieci budują i odczytują wyrazy dwu-; trzysylabowe np. BUTY, BUDOWA, – łączą je z obrazkami, rysują ich znaczenie.

 

III etap CZYTANIE SYLAB ZAMKNIĘTYCH

  • następuje wprowadzenie sylab zamkniętych w opozycji do otwartych np. PO – OP, PA -AP, – następują tutaj takie same zabawy jak w przypadku sylab otwartych, np. znajdź takie same sylaby, połącz w pary, pokaż gdzie … np. „AP” itp. Etap ten realizowany jest zgodnie z procedurą autorki J. Cieszyńskiej czyli powtarzanie, rozumienie, nazywanie.
  • gdy już dzieci opanują sylaby zamknięte bawimy się w łączenie sylab otwartych z zamkniętymi np. APTO, ALOT, OTOP.

 

IV etap CZYTANIE NOWYCH SYLAB OTWARTYCH I ZAMKNIĘTYCH

  • wprowadzamy kolejne, nowe sylaby na paradygmatach.

SA SO SU SÓ SE SY
ZA ZO ZU ZÓ ZE ZY
KA KO KU KÓ  KE KI KY
GA GO GU GÓ GE GI GY
JA JO JU JÓ JE JI
NA NO NU NÓ NE NY

oraz dwuznaków w parach:

Ż,RZ, SZ,

C, DZ

HA CHA ŁA

CZA DŻA DRZA

RA

W takich parach jak wymienione wyżej czyli Ż z RZ, CH z H. Uświadamia to dzieciom, że paradygmaty brzmią tak samo, ale inaczej wyglądają. To etap przygotowujący do ortografii w przyszłości.

Wprowadzając te sylaby bawimy się tak samo jak z samogłoskami i sylabami otwartymi np.:

  • odczytywanie sylab w paradygmatach
  • dokładanie pod paradygmatem sylab zapisanych na oddzielnych kartonikach, obrazkach / łączenie w pary/
  • rozpoznawanie i odczytywanie sylab w oderwaniu od paradygmatu /np. lodujemy i odczytujemy sylaby/
  • różnicowanie poznanych sylab otwartych
  • wprowadzenie opozycji sylaba otwarta – sylaba zamknięta SA – AS, KA – AK, CA -AC
  • łączenie samogłoski z sylabą otwartą ASA, AKA, OKA,
  • łączenie sylab otwartych KASA, JANA,
  • sylaby w połączeniu ze spółgłoską, samogłoską czyli wyrazy trzy literowe LIK, BOT
  • spółgłoski miękkie w zestawach SIA SIO SIU SIE SI. AŚ, OŚ, EŚ, UŚ, iŚ, YŚ, ASIA, OSIO, USIU, ESIE, ISI, YSI

Pomocne tutaj są książeczki

V SAMODZIELNE CZYTANIA TEKSTÓW

Dzieci czytają proste zdania, które opisują otoczenie np. KOT PIJE MLEKO. MAMA ROBI SOK.

Z doświadczenia powiem, że ostatnie dwa etapy mieszają się. Dzieci szybko orientują się jaka jest zasada czytania paradygmatów. Tak naprawdę najwięcej pracy wymaga 1 etap. Jeśli dzieci nie znają dobrze samogłosek to przechodzenie do kolejnych etapów jest niemożliwe.

 7,914 total views,  2 views today

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *