Szaleństwo kodowania zaczyna „wciągać” coraz więcej osób. Nie ma chyba już placówki, gdzie nie byłoby nauczyciela prowadzącego zabaw z kodowaniem. Nie ukrywam polubiłam również i ja. Na samym początku bazowałam na twórczości autorów, ich pomysłów i propozycji. Szukałam inspiracji w internecie, a z czasem zaczęłam zmieniać i tworzyć własne zabawy.
„Kodowanie arytmetyczne – metoda kodowania źródłowego dyskretnych źródeł sygnałów, stosowana jako jeden z systemów w bezstratnej kompresji danych. Została wynaleziona przez Petera Eliasa około 1960 roku. Od roku 2014 zostaje zastępowane kodowaniem Asymmetric Numeral Systems, które pozwala na szybsze implementacje przy podobnym stopniu kompresji” – to definicja z Wikipedii czyli skąd się wzięło kodowanie. Powszechnie mówi się, że nauka kodowania to nauka programowania w przyszłości. Programowanie to bardzo przydatna umiejętność, której podstawy powinien znać każdy, bo przecież każdy z nas ma do czynienia w życiu z maszynami. Ćwiczenia kodowania to oprócz oczywistości takich jak to, że wspomagają rozwój procesów poznawczych takich jak pamięć, koncentracja czy myślenie oraz rozwijają wyobraźnię.
Programowanie jak piszą w Newsweek`u to trzeci język świata. Nauka programowania w szkołach będzie sprawą naturalną, tak jak lekcje pisania i czytania. Liczne inicjatywy szerzące tę umiejętność zarówno wśród uczniów jak i nauczycieli świetnie wpisują się zatem w ogólnoświatowy trend. Zaczynam to dostrzegać i wprowadzam elementy dostosowane do wieku i możliwości w przedszkolu. 5-latki są bardzo chętne do tego.
Ponieważ zbliża się tematyka dinozaurów i przeszłości to mam dziś własnie taką propozycje
„Gdzie jestem?” – zabawa dydaktyczna
Dzieci otrzymują kartki z dinozaurami. Uważnie słuchają zdań n-la i kładą fasolkę lub nakrętkę na odpowiedniej postaci. Zdania formułowane są zgodnie z zasadą 2 określenia pozytywne i 1 negatywne.
Np. 1. Jestem niebieski. Piłka leży obok mnie. Nie jestem w pierwszym rzędzie
Przy pierwszej próbie zawsze robię jeden duży plakat i wspólnie robimy kilka przykładów. Przy kolejnych dzieci samodzielnie zaznaczają przy pomocy fasolki, dinozaura o którym mówię.
Inna wersja:
Dzieci formułują zagadki, zdania dla pozostałych dzieci.
Dzieci dobierają się w pary daltońskie i wzajemnie sobie zadają zagadki.
Tutaj oczywiście w formacie pdf do pobrania Należy najechać myszką na niebieski napis, a plik pobierze się automatycznie
dinozaury-kodowanie
Dinozaurowe sudoku
Dzieci dzielą się na 3 grupy. Każda grupa otrzymuje matę do sudoku 4×4 oraz 4 x komplety obrazków dinozaurów (cztery różne dinozaury). Zadaniem dzieci jest takie poukładanie dinozaurów aby w pionie i poziomie nie powtarzały się takie same obrazki.
Tutaj oczywiście w formacie pdf do pobrania Należy najechać myszką na niebieski napis, a plik pobierze się automatycznie
dinozaurowe sudoku
9,179 total views, 2 views today