Ekologia to nauka, która bada i analizuje zależności zachodzące w świecie przyrody i organizmów żywych i w otaczającym je świecie. Określenie „ekologia” stanowi połączenie greckich „oikos” i „logia”, gdzie „oikos” oznacza „dom”, a „logia” – „naukę”. Patrząc przez pryzmat tej etymologii możemy traktować omawianą dziedzinę jako naukę o domu, przy czym dom oznacza tutaj nasze środowisko, świat przyrody. Przedmiotem ekologii są też wzajemne współzależności między różnymi ekosystemami, również między poszczególnymi grupami gatunków. Ekologia przygląda się wszystkiemu. Szczególnie obserwuje różne zależności, interakcje. Interakcje te mogą być pozytywne, jak i negatywne, budujące, jak i niszczycielskie. Zadaniem ekologii jest także przewidywanie nad przyszłymi konsekwencjami istniejących oraz potencjalnych relacji.
Termin „ekologia” wszedł do słownika potocznego i zyskał w nim swoje znaczenie, które może delikatnie odbiega od przedmiotu ekologii jako nauki przyrodniczej. Gdy mówimy, że coś jest „ekologiczne” i myślimy wtedy, że jest naturalne, oszczędne, w zgodzie ze środowiskiem, nieszkodliwe, nietoksyczne, bezpieczne, wielokrotnego użytku itd. W takiej uproszczonej wersji staramy się wpoić dzieciom pewne zachowania tj. segregowanie śmieci, sadzenie drzew itp.
Propozycja zabaw, aktywności dla przedszkolaków
„Ziemia wesoła, Ziemia smutna” – zabawa dydaktyczna, wprowadzająca, wywołująca emocje w celu zainteresowania , pobudzenia i zaciekawienia dzieci. Rozmowa przy ilustracji co czuje Ziemia? Jak myślisz dlaczego jest wesoła, smutna?
Wiersz „Sznurek Jurka” L. Szołdry
Tuż za szkołą(przedszkolem), bardzo blisko,
kiedyś tam wyrzucił Jurek
poplątany stary sznurek
A nazajutrz obok sznurka
od banana spadła skórka
wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
wyrzucili bez wahania
swoje torby po śniadaniach
stos papierków po cukierkach
wysypała tam Walerka
Na papierki spadła ścierka,
jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków
pustych kubków moc z plastiku.
Ot tak, od sznurka Jurka,
wnet urosła śmieci górka,
A z tej górki wielka góra,
której szczyt utonął w chmurach
Nie ma miejsca na boisko
lecz śmietnisko mamy blisko
Wiersz „Śmieciu precz” S. Karaszewskiego
Gdy rano słońce zaświeci wybiegają na dwór dzieci
Miotły, szczotki idą w ruch , bo dokoła wielki brud.
Śmieciu precz , brudzie precz!
Ład, porządek dobra rzecz.
Tu papierek od cukierka. Tam leży butelka.
Ówdzie puszka po napoju i pudełko może twoje?
Żyć nie można w bałaganie.
Więc się bierzmy za sprzątanie.
Zmykaj , śmieciu do śmietnika.
Bałaganie , brudzie znikaj.
„Gdzie jest powietrze?” – zabawa dydaktyczna z balonem. Dziecko nadmuchuje balon, a następnie wypuszcza powietrze. W ten sposób dziecko dowiaduje się, że powietrza nie widać, ale jest wszędzie. A potrzebne jest abyśmy mogli oddychać.
„Segregujemy” – zabawa dydaktyczna. Bez tej zabawy nie może odbyć się realizacja tematyki kompleksowej. Dzieci wspólnie ustalają do jakich pojemników jakie przedmioty wyrzucamy, a nastęnie zaprasza dzieci do wspólnego segregowania. Dzieci dotykają, oglądają przedmioty, dostrzegają różnice miedzy nimi. Na koniec dzielą je na gromadki ze względu na materiał, z którego są zrobione. Na końcu można zapytać Dlaczego segregujemy śmieci?
„Segregowanie śmieci” – gra dydaktyczna. Kostkę do gry oklejamy kolorowym papierem (takie kolory jak kosze na śmieci do segregowania). Dziecko rzuca kostką i podaje kolor, tworzywa jakie wrzucamy do kubła w takim kolorze oraz przykładowy odpad/śmieć pasujący.
zielony – szkło kolorowe
niebieski – papier
biały – białe szkło
pomarańczowy – metal
czerwony – plastik
brązowy – bioodpady.
Można zmniejszyć ilość kolorów, podwójnie poprzyklejać kolory. W ten sposób dostosujemy grę do ich możliwości.
„Ekologiczne sudoku” -zadaniem dziecka jest tak ułożyć rośliny, aby nie powtarzały się w rzędzie. Oto link sudoku kwiaty
„Na spacerek” – zabawa ruchowa. Dzieci słuchają muzyki „Wiosna” z cyklu Cztery pory roku Vivaldiego, podczas przerwy w muzyce dzieci naśladują czynności np. wąchamy kwiaty, zbieramy śmieci, słuchamy śpiewu ptaków, spacerujemy po lesie, odnosimy gazety do skupu makulatury itp.
„Kwiaty rosną – kwiaty więdną” – zabawa ruchowa
„Makulatura”- burza mózgów. Zebrane tworzywa zbieramy i je przetwarzamy. Mamy dużo makulatury, na co ona może być przetworzona? A tutaj karta pracy
Masażyk – w parach
Tu płynie rzeczka – wzdłuż kręgosłupa z góry na dół rysujemy linię falistą
Tędy przeszła pani na szpileczkach – szybko kroczymy czubkami palców wskazujących
Tu stąpały słonie – powoli kroczymy płasko ułożonymi dłońmi
I biegły konie – szybko stukamy pięściami
Wtem przemknęła szczypaweczka – poszczypujemy
Zaświeciły dwa słoneczka – dłońmi zataczamy kółka
Spadł drobniutki deszczyk – stukamy opuszkami palców
Czy przeszedł cię dreszczyk? – nagle gilgoczemy w kark.
„Zagadki słuchowe” – odgłosy zwierząt. Oto link https://www.youtube.com/watch?v=hNSYN4ZHMOU
„Znaki recyklingu” – zabawa rozwijająca percepcję wzrokową
ĆWICZENIA GRAFOMOTORYCZNE
Rysunki pochodzą z wydawnictwa szkolnego. Tutaj plik pdf do pobrania cwiczenia grafomotoryczne-Dzien Ziemi
OLIMPIADA EKOLOGICZNA
„Prawda czy fałsz” – zabawa dydaktyczna. Dziecko losuje karteczkę lub podaję liczbę i odpowiada napytanie
1.Czy drzewa pochłaniają zanieczyszczenia, dym w zamian dając tlen?
2) Czy las jest naturalnym domem dla zwierząt?
3) Czy lasy tłumią hałas?
4) Czy hałas jest szkodliwy dla zdrowia?
5) Czy w lesie można rozpalać ognisko?
6)Czy drzewa dostarczają drewna potrzebnego do wytwarzania papieru, mebli i innych przedmiotów?
7) Czy można łamać drzewom gałęzie, zrywać listki?
8) Czy w lesie można spotkać drzewa iglaste?
9) Czy w lesie należy hałasować?
10) Czy w lesie można zostawiać śmieci?
„A, B czy C” – quiz
Gdy zobaczysz leżącego na ziemi ptaka to:
a) głaszczesz go i sprawdzasz czy jeszcze oddycha
b) zabierasz go do domu
c) nie dotykasz go i zawiadamiasz kogoś dorosłego
Czy drzewa sadzi się:
a) po to aby dawały tlen
b) nie ma potrzeby ich sadzić
c) żeby dawały wodę
Czy rośliny chronione:
a) wolno zrywać
b) nie wolno zrywać
c) nie wiem
„Na łące” – zabawa matematyczna
- W sobotę Julek posadził 2 drzewa, a w niedzielę 1 drzewo. Ile drzew posadził Julek?
- Zosia siała kwiaty do 1 doniczki, a później do 2 doniczek. Do ilu doniczek zasiała kwiaty Zosia?
- Ola miała 3 słoneczniki. 1 dała dziadkowi do ogródka. Ile zostało Oli słoneczników?
- Masz 3 nasiona słonecznika, teraz dostajesz od mnie jeszcze trzy. Ile masz razem naison?
26,835 total views, 6 views today